2009-02-07

The Sound of Arrows - live

I kväll (fredag) hade jag förmånen av att se The Sound of Arrows live på Landet, en bar söder om Stockholms innerstad. Jag gick faktiskt dit med ett gäng farhågor; de släppte för mig förra årets näst bästa singel/EP i Danger! (deras debut och hittills enda skivsläpp) vilket kan vara en börda och är en svensk elektronisk popduo. Rädslan för det senare är något befogad då majoriteten av de svenska elektroniska popakterna jag beundrar som; The Tough Alliance, The Embassy och Nordpolen har visat sig inte vara några direkta liveakter. Ljuden de skapar på skiva faller bort i förmån för poser och brister i deras musicerande lyser allt för väl igenom. The Sound of Arrows stack hål på den myten flera gånger om i kväll.

Jag bevittnade ett Pet Shop Boys 2.0 eller en indieversion om ni så vill. Sångaren (t.v. i bild) har en enastående bra röst och inlevelse och kompades av en laptop/mixer och skötte dansant och spontant percussions i form av en crashcymbal. Smakproven vi bjuds på från deras färdiginspelade skiva vittnar om en ordentlig samling popörhängen. Deras låt M.A.G.I.C. från 2009 har spelats flitigt i mitt hushåll och kan mycket väl redan nu kandidera som årets låt och var i kväll så pass uppskattad att de fick spela den två gånger; som låt nummer två och som remixat extranummer som kan närmast beskrivas som en He's On The Phone-version.

För att sedan färga sitt framträdande ytterligare bjöd de på en backdrop av animerade sagovideos som bjöd på bilder av enhörningar, moln, blixtar och dunder vilket i sammanhanget kändes fullständigt logiskt. Det som också fick mig att höja på ögonbrynen ännu en gång var deras mjuka cover på Power Of Love som gjordes känd av Celine Dion och det faktum att publiken kunde sjunga med i varenda textrad av deras egna alster.

Detta var bland det bättre jag sett av en ung svensk debut, så det enda som nu lämnar mig med en något bitter eftersmak är det faktum att albumsläppet som var beräknat till april är nu framskjutet till september då de skrivit på för ett brittiskt management och vill pröva lyckan utomlands.
Efter att ha spelats i teveserien Gossip Girl och turnerat i bl.a. Australien kan jag omöjligt klandra duon och önskar de lycka till.

Bonus:
The Sound of Wyclef and Arrows - Perfect Magic (Mash-up: Wyclef Jean - Perfect Gentleman & The Sound of Arrows - M.A.G.I.C.)

/K

2 kommentarer:

Anonym sa...

sångaren heter stefan storm.

la vie sportive sa...

Givetvis Stefan och Oskar, tack för rättningen. Jag skyller på tidpunkten och alkoholintaget när jag skrev.

/K