2009-02-14

Alla hjärtans dag

Idag är det alla hjärtans dag. Det är en dag jag avskyr och finner urlöjlig, inte av bitterhet på något sätt, utan helt enkelt av att kalenderlagd romantik är så fruktansvärt oromantiskt. Är inte spontant uttryckta känslor något sannare? Jag är till naturen en romantiker och romantiserar runt alla möjliga saker dagarna i ända och blir oerhört passionerad av föremålen för mitt tycke men tillhör - surgubbe som jag är - kategorin som skulle blivit oerhört förolämpad om min partner gav mig en gåva för att dennes filofax säger så.

Jag föredrar grannlandets Finlands solidariska tradition där alla hjärtans dag betyder just alla hjärtans dag och man spenderar den med sina bästa vänner och familj. Då slipper ju de ensamma som lägger värde i den här dagen att må dåligt, fint så. Själv ska jag gå på en trevlig hemmafest med vänner där ingen - så vitt jag vet - är finsk.

Här har ni några musikers fina tolkningar av dagen i fråga.

Download
Bad Cash Quartet - Valentine
Richard Hawley - Valentine
Billy Bragg - Valentine's Day Is Over
Elvis Costello - My Funny Valentine
Bruce Springsteen - Valentine's Day


"One should always be in love. That is the reason one should never marry" - Oscar Wilde.

/K

Inga kommentarer: