2009-02-13

Fotografi

Tindre - Fotograf: Joel Nilsson (Framtidslandet)

Hemma hos mig hänger inga tavlor, däremot en heldel inramade fotografier. Jag har aldrig lockats av konstnärer med pensel men konstnärer med kameror attraheras jag av något oerhört. Det har säkert att göra med att jag tillhör en popgeneration snarare än brist på tolknings- och inlevelseförmåga. Det lockande ligger i den dokumentära känslan i ett fotografi. Trots retuscher och gud vet vad så är det på riktigt. Jag känner och bildar min uppfattning direkt vid första anblick. Jag lär känna objektet om det så även är dött.

Med ryggen mot kriget - Fotograf: Petter Cohen (Framtidslandet)

Härom helgen var jag på utmärkta Galleri Kontrast i Stockholm och såg invigningen av examinationsutställningen Framtidslandet från eleverna på Nordens Fotoskola, Biskops Arnö. En ny generation fotografer som höll väldigt hög klass. Den hänger t.o.m. 1 mars och rekommenderas varmt.
På Galleri Kontrast kan man också under året se Årets bild och World Press Photo till självkostnadspris.

Kulturhuset i Stockholm har också utställningar som koncentrerar sig runt fotografi och rörlig bild. Somliga gratis, somliga för en billig penning.

/K

Inga kommentarer: