2009-02-25

Festivalkoll

Nu börjar sommarens rockfestivaler spänna sina muskler. Idag står det klart att Roskildefestivalen kommer att ha anglofiltema då Oasis är klara och får samsas om stjärnglansen tillsammans med Coldplay och Madness. Vår svenska stolthet Dungen får blygsamt flumma på en mindre scen.

Arvikafestivalen som redan sitter på triumfkortet i Depeche Mode presenterade idag popjournalisters stora våta dröm, nämligen Fleet Foxes. Favoriter hos mig som Parken och Thåström kommer att sällskapa.

Vid sjön Hulingen i Hultsfred kan man i sommar beskåda arenapopparna The Killers, skapopparna Madness men även fina svenska akter som Hello Saferide, Peter, Björn & John och Frida Hyvönen.

Peace & Love i Borlänge har som traditionen råder en heldel rock på schemat som t.ex. Mötley Crüe men även namnkunniga popakter som Håkan Hellström, Lykke Li, Jonathan Johansson, Parken och Pete Doherty kommer att dyka upp.

Från Göteborg och Way Out West hörs det fortfarande ingenting men det är säkert bara en tidsfråga innan de serverar oss med godsaker.

Jag själv har gjort mitt på tältande festivaler med åtskilliga år i småländska skogar och på Roskilde. Om jag inte gör ett gästinhopp på Arvika blir det nog av att jag blickar västerut eller stannar i huvudstaden för Accelerator. Vi får se.

/K

2 kommentarer:

Anonym sa...

Arvika, Arvika, Arvika!

Anonym sa...

Denhär bloggen är jätte fin och dina inlägg är jätte intressanta. Detta var min första gånga jag var på denna blogg och jag kommer säkert på nytt. Kika gärna in på min blogg också. heidis.gnu.nu
Tack!