2009-02-05

Popcirkus

Två program in i serien och SVT har fått sig ett huvudbry. Premiäravsnittet sågs inte ens av 200.000 och avsnitt två igår av endast 164.000. Det som borde skrämmas mest är att 76.000 var 60+ och i åldersgruppen 12-24 var det endast 2000 (!) som bänkat sig framför teveapparaten.

Det finns många problem som ska redas ut. Jag upplever programmet alldeles för rörigt, det ska sprängas in kryss och lekar, en handkamera ska lallas runt med och de korta konserterna med varje individuell artist avbryts med något onödigt inslag. De siktar på lättsam underhållning men just nu är det inte trivsamt att titta.

Problem nummer två stavas Per Sinding Larsen. Han är en utmärkt bloggare och journalist, oerhört kunnig på sitt område men som programledare är han ute på hal is. Kristian Luuk får bära hela bördan på sina axlar. Livesändningsmisstag som felsägningar etc kan man se mellan fingrarna med men detta haltar mer än så. Tyvärr så är Pers undermåliga engelska ett stort problem. Då menar jag ordförrådet och inte uttalet. Jag kräver ingen Kristofer 'Kobra' Lundström med aristokratisk Oxfordengelska, men jag kräver någon som kan konversera med sina gäster. Med en färgstark herre som Sebastien Tellier (som dessutom är fransman) i soffan bör man kunna få någon mer information ur honom än att han gillar att kladda med kritor likt en femåring. Det blev otroligt pinsamt att se hur Per tappade greppet om situationen och som nytillkommen tittare borde det varit svårt att peka ut programledaren.

Det blir garanterat bara en säsong om inte något drastiskt händer. Skärpning!

/K

4 kommentarer:

Anonym sa...

Äsch, så länge har folk som Tellier som kan lyfta upp programmet så är det okej. Menar, hur bra var inte hans liveversion av 'Kilometer'? Han ägde ju sig själv tio gånger om-imba.

Anonym sa...

jag tycker att "Popcirkus" är ett bra program. men jag tycker också att det är fruktansvärt rörigt. känns som att man inte riktigt hinner ta till sig det lilla som finns att ta sig till.
och jag skulle vilja ha lite mer och längre musiksnack i programmet, annars finner jag kanske inte så mycket att klaga på.
plus att jag tycker att Per Sinding Larsen är en programledare. kanske mest för att jag alltid gillat honom i tv-sammanhang!

Anonym sa...

svar:

Studio Pop, ja. jag har flera videoband hemma fulla med inspelade avsnitt (oj vad jag lät som en geek där) av den serien. jag tyckte om det programmet väldigt mycket + att PSL var en fantastisk programledare och journalist där.
jag tycker väldigt mycket om PSLs blogg också.
och jag kommer nog alltid att gilla PSL lite extra mycket eftersom att han har gjort dokumentären om Kent, och så serien om Kent som gick på PSLs blogg i somras.

jag hoppas bara att inte musikprogram på tv försvinner efter att man skräms av tittarsiffrorna.

får jag vara klyschig förresten och skriva en såndär kommentar som "jag gillar den här bloggen"? hur som helst så gör jag det, och det känns skönt att det finns en del musikbloggar och inte bara "dagens outfit" överallt!

Anonym sa...

svar:

jag har lyssnat på Kent sen jag var tio år (är snart 22), och älskar att diskutera allting om Kent. därför måste jag såklart fråga när du såg Kent första gången på Roskilde? Kent har ju spelat där ett antal gånger..
och jag har funderat lite kring det där med 747 och MIDVH som avslutningslåt. jag gillar verkligen MIDVH när den avslutar konserterna, känns som att det är den ultimata låten att just avsluta med. (spelade den för övrigt på min student. och stämningen blev minst sagt blödig!)
och på tal om Kent så måste jag fråga om du såg dom någonting under slutet av 2007/2008?

jag har ett väldigt svagt minne av Stereo. jag har för mig att jag endast tittade när Lisa Miskovsky, och Magnus Carlsson från Weeping Willows var med.
ett musikprogram som jag saknar och hoppas att det snart är tillbaka i rutan, det är ju Musikbyrån. Magnus Broni är en bra programledare, och gör relativt bra intervjuer med artister också. plus att det där programmet hade fasansfullt stort variation med innehåll från avsnitt till avsnitt.