2009-02-09

Hybris

Spotify vann aldrig över mig, jag använder det ytterst sällan eller snarare aldrig. En stor del av mina favoriter finns inte där, ljudet är uselt streamat och jag föredrar att (detta kommer göra ont i konservativa hjärtan) äga mina filer själv. 
Under nittiotalet och i början på tvåtusentalet ägnade jag åtskilliga timmar åt att bläddra i skivbackar, det har idag ersatts av att bläddra bland mp3bloggar och nätfanzines. Jag charmas av sökandet och vill inte ha det serverat framför mig, särskilt inte något som vänder sig till allehanda mainstreamfans.

Med det sagt vill jag däremot applådera svenska etiketten Hybris som i fredags la upp hela sina låtkatalog som spellista på Spotify. Så fans av t.ex. Vapnet, TIAC (Three Is A Crowd), Juvelen, The Kid, The Sweptaways, Kalle J, Familjen och Montt Mardié har nu blivit serverade. Själv fortsätter jag mitt sökande, nördig som jag är.

Lyssna:

/K

4 kommentarer:

Anonym sa...

1. Ljudet är inte alls uselt streamat. Tvärtom är det bättre än någon annan tjänst kan erbjuda just nu. För ett litet tag sedan fixade de även den lite låga ljudvolymen (något som vissa hakade upp sig på).

2. Med 2,1 miljoner låtar i sitt låtbibliotek (just i detta nu) blir ju själva grejen med Spotify att hitta guldkornen.

3. Det läggs till musik hela tiden och mer kommer det att bli. Spotify skrev nyligen avtal med CD Baby, vilket innebär ett tillskott av 1 miljon låtar. 1 miljon låtar från små, oberoende artister.

4. Tack vare att det läggs till så mycket bra musik hela tiden behövs det filter som plockar ut godbitarna och serverar dem till användarna. Där spelar Spotinews en viktig roll.

la vie sportive sa...

1. Inte bättre än mina filer. Som min vän precis sa: "Afghanistan kan ha sitt bästa fotbollslag just nu men det kan vara uselt i alla fall".

2. Saknar det mesta av det JAG gillar och lyssnar på just nu.

3. Bravo. Kul för er.

4. Jobbar du där?

/K

Anonym sa...

aah. nu är jag med. du är dum i huvudet.

la vie sportive sa...

Konstruktivt och anonymt. Var du månne den som blev vald sist i gymnastiken och ger nu igen?

Jag är skribent här och yttrar mina åsikter fritt, i detta fall om Spotify, gillar du det inte så läs något annat. Blir du upprörd? Bra, då gjorde jag något rätt. Men snälla, blanda inte ihop din IQ med mitt skonummer.

Visst är det skönt att bo i ett land där alla har rätt till sin egen åsikt? Jag älskar bloggar.

/K