U2:s senaste studioalbum How To Dismantle An Atomic Bomb från 2004 har till dagens dato sålts i nio miljoner exemplar. Med kommande skivan No Line On The Horizon hoppas man kunna upprepa den bedriften. Eller ännu hellre sälja mer, för U2:s nya album kommer att erbjudas i inte mindre än fem olika format (!). Som standard-CD (med 24-sidigt booklet), digipack (en limiterad upplaga med CD, 32 sidig booklet, affisch och tillgång till en nerladdningsbar film film av Anton Corbijn), i ”magasinsformat” (en limiterad upplaga där det 64-sidiga magasinet innehåller CD:n och den nedladdningsbar filmen av Corbijn), i en box (med digipack-CD:n, en DVD med Corbijns film, en 64-sidig bok och en affisch) samt på vinyl-LP (dubbelalbum med 16-sidig booklet). Puh!
Det kan tyckas skrattretande men samtidigt är det en smula fascinerande att det fortfarande finns rockband som har dessa förutsättningar till megarelease utav en enskild skiva. Jag förstår att somliga kan känna viss provokation inför en sån här grej. Men ta det för vad det egentligen är - ett kul marknadsföringsjippo.
No Line On The Horizon släpps 2 mars.
/A
2009-02-10
Fem sätt att kränga en skiva
Etiketter:
marknadsföring,
musik,
no line on the horizon,
skivsläpp,
u2
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar