
Själva soundet påminner annars i helhet mycket om The Knifes senaste, Silent Shout, det är långsamt, det är dovt och det är malande. Själv har jag dock alltid föredragit föregångaren Deep Cuts framför Silent Shout. Silent Shout saknar den popnerv som gav oss låtar som Heartbeats, Pass This On och You Take My Breath Away. Förmodligen så skiter Dreijer fullständigt i det. Fast egentligen inte. Ambitionen med Fever Ray och tredje skivan med The Knife (Hanna med H-soundtracket borträknat) verkar ha varit att komma ifrån hitsen och satsa på mer suggestiv och samtidigt svårsmält musik. Allt för att distansera sig från den stora massan.
Från spår 2 till spår 6 är alla bitar på rätt ställen och hon träffar med den täta produktionen mitt i prick. Men övriga spår lämnar som sagt mer att önska än bara ett musikaliskt avståndstagande till allt som anses vackert. Och jag kan än en gång fortfarande inte bestämma mig om jag ska gilla det här eller inte.
Jag fascineras utav Karin Dreijers idé men samtidigt saknar jag den där helgjutna skivan som finns där någonstans i henne. Kanske nästa gång. Som Fever Ray, som The Knife eller något helt annat, det återstår att se.
Bästa spår: When I Grow Up
/A
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar