2009-03-21

Sextiotal

De senaste dagarna har jag blickat bakåt i historien för popmusiken och lyssnat på låtar jag glömt bort att jag älskar och faktiskt hittat till nya. Amen Corner är ett sådant band som jag missat så jag är glad att jag hittade denna odödliga pärla.



Den allra sista låten som The Smiths spelade in, till Johnny Marrs förtret för övrigt, var en Cilla Black-låt. Morrisseys förkärlek för sextiotalets girl-groups och schlagerkvinnor var inte alltid så uppskattat i sitt band, det är det hos mig.


Väldigt få bra band kommer från Australien konstigt nog, The Easybeats är en av dem och de hakade på den brittiska popvågen rejält utan att för den skull låta som en blek kopia från down under.


Pratar man sextiotal får man inte glömma husgudarna i The Beatles. Det går inte - trots att många försöker - att spela sönder deras tidlösa pop. Det här är en av mina absoluta favoriter och hittas på deras första riktigt bra album, Rubber Soul från 1965.



/K

Inga kommentarer: