2009-03-04

ABBA först ut med ny webb-butik

ABBA lanserar idag på sin hemsida en helt ny form av webb-butik tillsammans med företaget Dimest. Det unika med tjänsten är att den som vill kan kopiera hela den digitala shopen och klistra in på den på bl.a. Facebook, MySpace eller andra liknande communities.

Först ut är alltså ABBA och även Universal Music med grupper och artister som A Camp, Anna Ternheim och Måns Zelmerlöv, som även de kommer att ingå i samarbetet. Från början var tjänsten tilltänkt för okontrakterade musiker som på sätt skulle kunna sälja och förmedla sin musik enklare till sina lyssnare utan dyra mellanhänder. De skulle också i och med det nya konceptet helt själva kunna avgöra priset på musiken utan påtryckningar från t.ex. skivbolag.

Det kan kanske tyckas en smula motsägelsefullt att dessa två jättar nu är först ut med en tjänst som från början var gjord till ännu oetablerade artister. Men samtidigt blir det också givetvis en fördel. Nyheten får ett bredare genomslag och det ger i sin tur bättre spridning på hela affärsidén.

Webb-butiken är fortfarande lite småbuggig när man navigerar med den men jag tycker ändå att idén känns fräsch. Jag har själv spekulerat i hur försäljningen av musik kommer att se ut i framtiden och det är precis på det här spåret som jag har förutspått att det så småningom kommer att bli. MySpace, visst, men det optimala är ändå att ha helt egen kanal både för sina fans och för sin egen musik. En tvåvägskommunikation som på sikt kommer att gynna såväl lyssnare och skapare.

Ett exempel på hur det kommer att se ut har ni nedan:



/A

Inga kommentarer: