2008-10-16

Covers

Jag har alltid gillat covers. Det är en sådan tydlig indikation på sin inspiration och idoler och sådant attraherar mig. Covers har ju tyvärr ett dåligt rykte tackvare miljoner av after beach-band och andra liknande och inhumana framföranden av musik, men jag tycker det är dags att återta greppet till seriösa utövare.

Ett tips är att se sitt favoritband på festivaler, det brukar nämligen vara upplagt för covers då och en allmän uppsluppen feststämning. På festivaler ska det spelas någon cover tycker jag.


Här nedan är covers som jag tycker är fantastiska och bättre än originalen.

Ladda hem och njut!

Jeff Buckley – Hallelujah (Leonard Cohen)
Morrissey – No One Can Hold A Candle To You (Raymonde)
Oasis – Cum On Feel The Noize (Slade)

Monster – Ex-Factor (Lauryn Hill)

/K

5 kommentarer:

Hampus sa...

vad glad jag blev nu! Har suttit i två veckor och rålyssnat på oasis - cum on feel the noize! återupptäckt den liksom! missa inte att mtv livesänder deras konsert på wembley kl 23 på sön!

la vie sportive sa...

För mig är det en Oasislåt, de gör den med sån rå energi som Slade inte kom i närheten av. Tack för tipset men jag konsumerar inte så mycket Oasis längre då jag tycker inte det finns så mycket att hämta men hade en Rockin' Chair revival i somras. Hade du frågat mig någon mellan 1995 och 1998 hade jag laddat VHS-bandet.

Bifurkation sa...

För att inte tala om Johnny Cash som gjorde covers på både Depeche Mode och Nick Cave och lyckades överträffa originalen!

la vie sportive sa...

Jag tycker Personal Jesus är snäppet bättre med Depeche Mode. Däremot är Hurt bättre i Johnny Cash's version. Och vissa dagar är duetten med Joe Strummer på Redemtion Song bättre än Marleys original, men bara vissa dagar.

la vie sportive sa...

Jag tycker Personal Jesus är snäppet bättre med Depeche Mode. Däremot är Hurt bättre i Johnny Cash's version. Och vissa dagar är duetten med Joe Strummer på Redemtion Song bättre än Marleys original, men bara vissa dagar.