2008-10-20

Låt den rätte komma in

Som jag längtat. Nu på fredag 24/10 har äntligen Tomas Alfredssons Låt den rätte komma in sverigepremiär. Den skulle gått upp på biografer redan i våras men blev uppskjuten efter något oklara anledningar, men nu är det alltså dags.
Filmen har prisats på inte mindre än tolv filmfestivaler runt om i världen, däribland det största priset på Robert de Niros, Tribeca Film Festival i New York så förväntningarna är höga från publiken.

Filmen baseras på John Ajvide Lindqvist roman med samma namn och är i mitt tycke en av de mest gripande svenska böckerna jag läst. En romantisk vampyrhistoria om utanförskap med fokus på relationen mellan de två huvudkaraktärerna, som dessutom utspelar sig i stockholmsförorten Blackeberg under 80-talet.
Den oerhört fåniga och ytliga anledningen att jag ens blev intresserad av boken är att titeln är hämtad från en Morrissey-låt ("Let the right one in, let the old dreams die") och det brukar ju tyda på god smak. Så rätt jag hade då.

Vill man inte vänta på filmen tills på fredag kan jag tipsa om förhandsvisningen på Cinemateket på Filmhuset nu på onsdag 22/10 där Tomas Alfredsson är med och inleder.

Låt den rätte komma in - Trailer


/K

Inga kommentarer: