2008-10-30

Ta det piano

Jag har alltid velat behärska klaviatur bättre än den lekman jag är idag. Därför är en av mina böjelser pianodriven pop, eller det räcker egentligen med en pianohook för att mina ögon ska bli blanka. Jag bjuder därför nu er på exempel av poplåtar jag avgudar där vissa bygger på piano eller där andra har bara en kort slinga som lyfter låten till högre dimensioner. Alla låtar är givetvis strålande poplåtar i sin egen rena form men dessa exempel har jag närmast perverst fastnat för på grund av den blotta närvaron av ebenholts och elfenben.

Ta det piano - download
Jarvis Cocker - Cunts Are Running The World
Broder Daniel - Upside Down And Inside Out
ABBA - Chiquitita
The Boomtown Rats - I Don't Like Mondays
David Bowie - Life On Mars
The Beatles - In My Life
Bad Cash Quartet - I Care About You All
The Soundtrack of our Lives - Nevermore
Coldplay - Trouble
Doris - Flowers In The Morning
John Lennon & the Plastic Ono Band - God


Vilka är era favoriter bland pianobaserad pop?

/K

1 kommentar:

Anonym sa...

Ed Harcourt - Apple Of My Eye
Ed Harcourt - She Fell Into My Arms
ABBA - The Winner Takes It All
ABBA - S.O.S
The Beatles - Let It Be
John Lennon - Imagine
Coldplay - Clocks
Coldplay - The Hardest Part
Joel Alme - The Queen's Corner
Oasis - Don't Look Back In Anger

Där är mina favoriter. Gillade din lista, för övrigt.