2008-10-18

Helgens playlist

Några album, både gamla och nya från i år, som kommer att ha hög rotation hos mig under helgen.

Jeremy Warmsley - How We Become
Vampire Weekend möter Ed Harcourt och tar en drink med John Lennon. Där har ni Jeremy Warmsley. Jag trodde att jag var ganska klar med sån här musik men Jeremy Warmsley framför sin pop med så mycket charm och smartness att jag bara måste kapitulera.

Bästa spår: Lose My Cool.

Fujiya & Miyagi - Lightbulbs
Brittiska ljud-designers med geekiga nonsenstexter. Men trots bristen på meningsfull lyrik så flyter skivan på riktigt bra och mellan varven börjar jag tänka på LCD Soundsystem, Hot Chip och Air. Och det är inga dåliga referenser.

Bästa spår: Knickerbocker.

Metronomy - Nights Out
Häftiga och übersnygga ljudlandskap räddar Joseph Mount från att inte haverera helt i bristen på riktiga melodier. Egentligen tycker jag att producenter skall avstå helt ifrån att ge ut egna album. Det blir aldrig riktigt lyckat. Men Nights Out har tre-fyra spår som jag bara inte kan sluta lyssna på.

Bästa Spår: The End Of You Too.

Midnight Juggernauts - Dystopia
Pop i samma anda som Cut Copy och Ladyhawke. Men sen är de också från Australien. Håller väl inte hela vägen men eftersom jag älskar David Bowie och Daft Punk lika mycket som Midnight Juggernauts verkar göra så gillar jag det här ändå.

Bästa Spår: Brottarhiten, Shadows.

Ratatat - LP3
Så stilsäkert, vackert, snyggt och spännande. Ratatat är två riktiga ljudbögar and I love it. Inget har lämnats åt slumpen. Alla låtar är finslipade in i minsta lilla detalj. Neptunes är sedan länge stora fans och drömmer fortfarande om att få signa sina favoriter till Star Trak.

Bästa spår: Shiller


Ne-Yo - Year Of The Gentleman
Skivan som gjorde att jag återupptäckte Ne-Yo's fantastiska talang för popmusik. Because Of You var i mina öron förutom titelspåret en enorm besvikelse. Här är det mer fokuserat och hittigt. Låtarna är inbäddade i sockervadd och det bara kryllar av softa blivande billboard hits där refrängerna tävlar om att bli nästa singel.

Bästa spår: Stop This World.

/A

Inga kommentarer: