2008-10-07

Plagiat: Flipp eller flopp?

Oasis har återigen blivit föremål för plagiatanklagelser. Denna gång från upprörda Cliff Richards-fans. Jag tycker hela den debatten är löjlig. Det hörs tydligt att dom lånat lite men de är väl knappast de första?
De artisterna som fått överlägsen uppmärksamhet i svensk media runt detta ämne måste vara just Oasis och Håkan Hellström, som om de vore de första att stjäla lite från sina idoler. Det har artister gjort sen urminnes tider.
Led Zeppelin lånade stora delar av sina rocklåtar från sina bluesidoler t.ex.
Oasis är mer kända för att stjäla musikstycken och Hellström för textstycken, jag föredrar det senare och är av den åsikten att det kan vara charmigt att låna en textrad hit, ett gitarriff dit för att visa på sin inspiration.

Här nedan är lite exempel på olika typer av stölder. Så döm själva.
Oasis - The Turning vs. Cliff Richard - Devil Woman
The Smiths - Panic vs. T. Rex - Metal Guru
Oasis - Cigarettes & Alcohol vs. T. Rex - Get It On
Håkan Hellström - Himmel Blå Himmel Blå vs. The Housemartins - Get Up Off Our Knees
"Skjut ingen imorgon, imorgon, du kan skjuta idag" vs. "Don't shoot someone tomorrow that you can shoot today"

Och Richard Ashcroft i The Verve blev av med sina rojalties för deras Bitter Sweet Symphony efter att snålgubbarna i The Rolling Stones tyckte introt var för likt introt till deras The Last Time. Oerhört långsökt och löjligt säger jag!
The Verve - Bitter Sweet Symphony vs. The Rolling Stones - The Last Time

/K

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är den här versionen som du ska jämföra med Bittersweet Symphony.

http://www.youtube.com/watch?v=cVuh1Ymve2I&feature=related

la vie sportive sa...

Tack för att du rättar mig. Jag visste faktiskt att det var den versionen. Men den är å andra sidan inte The Rolling Stones-version och det jag just retade mig på i detta fallet var att Jagger blev krediterad och Ashcroft utan pengar.

edd sa...

Nog för att Ashcroft gick utan pengar för sin enformiga dänga, men i t ex. Hellströms fall är det en fråga om homage hellre än stöld. Håkan Hellström har inte någonsin sagt att han står för varken text eller melodi till "Himmel blå, Himmel blå", i de första två verserna har han fritt översatt Nat King Cole's "There Goes My Heart".

"Stöld", bah!