2008-10-07

Weezer - If it's too loud, turn it down!

Nördarna i Weezer har gjort det igen. Jag pratar självklart om att spela in en spektakulär video. De har tydligen satt fem nya världsrekord i videon till sin nya singel Troublemaker. Bara Weezer klarar av att göra något sådant med hedern i behåll.

Jag tillhör de som älskade Weezer i mitten av 90-talet. Buddy Holly videon är till dags datum den bästa i den lätt humoristiska kategorin, tätt följd av Beastie Boys Sabotage.
Weezer (den blåa) och Pinkerton hade hög rotation i skivspelaren i mitt hushåll och de faller tyvärr lite i glömska när jag tänker tillbaka på mitt 90-tal. Ofta för att de aldrig riktigt togs på allvar utan sågs mer som ironiska nördar med studentikosa drifter för att dryga ut hushållskassan.
Min uppskattning för de dog ut efter de två första albumen och jag har faktiskt knappt hört de senare skivorna utom singlarna som sänts i radio och tv. Man kanske har missat något?
Jag fick däremot uppleva Weezer live på Hultsfredsfestivalen 2000 vilket var fantastiskt både visuellt och audiellt.
Nu idag inser jag att opretentiösa band som Weezer faktiskt behövs i detta trendkänsliga klimat och blir i kväll därför nostalgisk med Pinkerton i hörlurarna.

/K

Inga kommentarer: