2008-12-08

Rockbjörnen

De diktatoriska dragen i mig gör att jag avskyr detta priset. Jag har för längesedan förlorat min tilltro för svenskens musiksmak. De priser jag favoriserar är därför alltid grundade på en påläst jury som förhoppningsvis inte sitter klistrad framför våra största dokusåpor som Melodifestivalen och Idol. Nu är det i alla fall dags att rösta när nomineringar nu är klara, detta gör ni här! Jag litar på er kära läsare, gör mig inte besviken nu.

Detta är mina röster.

1. Årets svenska kvinnliga artist:
- Robyn (Trots att hon ridit på vågen av samma skiva i flera år är hon vår största internationella stjärna och hitmakare. Blir spännande att höra mer samarbeten med Snoop Dogg då de lyckades så fint i Sexual Eruption och Bum Like You). 

2. Årets svenska manliga artist:
- Markus Krunegård (Hellströms skiva var en besvikelse med väldigt få toppar. Krunegårds skiva var en överraskande fläkt med få dalar, och jag som avskyr Laakso, bara en sån sak).

3. Årets svenska grupp:
- Kent (De övriga nominerade är ljusår från Kent trots att de gjorde mer väsen av sig förra vintern)

4. Årets svenska nykomling:
- Markus Krunegård (Lykke Li's album höll i två veckor, Krunegårds hamnar i min historiebok).

5. Årets svenska låt:
- Markus Krunegård - Jag är en vampyr (Detta års soundtrack där de varit vampyrer överallt och något av en crossover-hit som omfamnats i många läger).

6. Årets svenska album:
- Håkan Hellström - För sent för Edelweiss (Borde givetvis inte ens vara nominerad men bland de övriga usla alternativ så står denna högst. Den har trots allt Tro & tvivel och För en lång lång tid).

7. Årets svenska liveakt:
- Kent (I år såg jag dem i Västerås och på Zinkensdamm i Stockholm och de bjuder på ett ganska proffsigt stadiumdisco).

8. Årets utländska artist:
- Duffy (Bara kvinnliga nominerade, kul! Bara usla nomineringar, mindre kul... Rihanna hade sitt år 2007 med monstret Umbrella. I år var det Duffy med Mercy, men jag vill framhäva balladen Scared som är bäst på skivan).

9. Årets utländska grupp:
- Glasvegas (Förvånade? Läsare av den här bloggen borde redan förstått vilka jag tycker är årets grupp, helt utan konkurrens dessutom).

10. Årets utländska låt:
- Glasvegas - Geraldine (Jag skulle ha velat sett Flowers and Football Tops eller It's My Own Cheating Heart That Makes Me Cry men Rockbjörnens publik gillar radiosinglar. Vinner Katy Perry är det jag som byter hemland).

11. Årets utländska album:
- Glasvegas - Glasvegas (Ett album i ordets rätta bemärkelse. Det ska upplevas helt, något som sällan görs i iPod-tider).

12. Lifetime Achievement: 
- Joakim Thåström (Alldeles för tidigt uträknad då jag ser detta pris som "du är fantastisk men det räcker nu". Jag vill höra många fler Thåströmalbum. Uggla, Gessle och Lundell kan gärna få somna in).

/K

Inga kommentarer: