2009-04-06

Sergeant - Skottlands nya pophopp

Låt mig presentera Sergeant som jag spår kommer bli nästa stora grej från de brittiska öarna, ett epitet de sannerligen förtjänar.
Kvartetten kommer från Glenrothes i östra Skottland, dyrkar The Beatles och låter som The La's. Låter det bakåtsträvande och som gårdagens nyheter? Jag tycker frontmannen Nick Mercer summerar det rätt bra med; "The wheel's already been invented. It's about keeping it turning".

De hävdar själva att de inte skriver några skitlåtar vilket jag kan intyga efter att i dagarna två tokspelat tio spår med dem. Det är svängiga popnummer som doftar Rickenbacker och de två ovannämnda banden.
Jag hittar ingen information om albumsläpp men de har släppt vinylsinglar på Camden-etiketten Another Music = Another Kitchen Records
, en av dessa har fått en video du kan se nedan.

Lyssna på fyra olika spår på deras MySpace och ytterligare sex spår som cirkulerar på YouTube.



* Bandnamnet syftar på trummisens (t.v.) likhet med BBC-journalisten John Sergeant som sågs strutta runt i deras motsvarighet till Let's Dance.

/K

Inga kommentarer: