2009-04-15

Lars von Trier - Antichrist

En av mina favoritregissörer är utan tvekan Lars von Trier. Jag såg faktiskt den bisarra, farsartade, superroliga och tre år gamla komedin Direktören för det hele för första gången häromdagen och fick ett otroligt sug, vilken tur jag då har att trailern på hans nya verk Antichrist precis har fått premiär.
Skräckfilmen handlar om ett par (Willem Dafoe och Charlotte Gainsbourg) som flyttar ut i skogen för att bearbeta sorgen efter ett dött barn när märkliga saker börjar hända...

Att få någon rättvis bild av en film baserad på trailern är omöjligt. Det första som slår mig är oron över att von Trier kanske gjort sin första raka och tråkiga Hollywoodfilm men sedan blir jag eggad av det som känns så The Blair Witch Project-klaustrofobiskt och Rosemary's Baby-psykotiskt. Jag får helt enkelt lita på att han återigen gjort en fantastisk film. Skräck har han ju redan behandlat så genialt i teveserien Riget I och II.

Filmen premiärvisas på filmfestivalen i Cannes i maj för att sedan ha Sverigepremiär den 5e juni.



/K

Inga kommentarer: