2009-04-06

Elenette - Neurosor

När jag skrev om bibliotekspop i höstas med fokus på bandet Twig nämnde jag Elenette i förbifarten, nu är det deras tur att stå i rampljuset. Deras debutalbum Neurosor släpps nu på onsdag vilket firas med en gratisspelning och releasefest på Sugar Bar i Stockholm där bl.a. Johan Kinde spelar skivor. Facebookevent till detta hittar ni >>här<<.

Deras ljudbild påminner mycket om just Twig. Det är mjukt lätta elektroniska arrangemang till luftiga gitarrer och saxofoner. Sångaren som till vardags är bibliotekarie skriver intellektuella och onekligen pretentiösa texter men jag köper det för det presenteras på ett lekfullt och humoristiskt sätt och ordlekarna hamnar på rätt sida om Robert Broberg.
Utan den självdistansen hade jag nog spytt på detta men melodierna smittar så till den milda grad att detta kommer att spelas ofta här hemma.

Första vinylsjuan Kär (imaginär) pensionär släpps snart och kan höras streamad på deras MySpace eller ladda ner de två första albumspåren nedan.

Download:
1. Att göra en hit
2. Jag hatar män


/K

Inga kommentarer: