2009-01-22

Rockbjörnen - mina tips

Grammis för drygt två veckor sedan, nu alltså dags för Rockbjörnen. Egentligen borde jag inte bry mig. Jag menar, det är folket som röstar och ni vet säkert själva vid det här laget hur det brukar sluta när gemene man får vara och tycka. Men efter mina relativt dåliga förhandstips senast på Grammisgalan så känner jag att det är läge för revansch. Om det kommer bli svårare eller lättare att tippa Rockbjörnen vet jag inte. Det återstår att se. Rockbjörnen arrangeras av Aftonbladet och hålls i år på Cirkus i Stockholm. Det är 30-års jubileum, Melody Club har världspremiär för sin nya singel, bla bla bla... Hur som helst - här är mina tips inför kvällen:

Nominerade Rockbjörnen 2008
:

Årets svenska kvinnliga artist

Amanda Jenssen

Robyn

Miss Li

Säkert!
Veronica
Maggio


Robyn vinner. Jag är bombsäker. Jag har svårt att se någon tydlig konkurrent. Att hon fortfarande glider på sitt självbetitlade album från 2005 är bara det en bedrift i sig.


Årets svenska manliga artist

Håkan Hellström

Lars Winnerbäck

Ola

Danny

Markus Krunegård


Här är det ganska öppet. Winnerbäck har en enorm fanbase likaså Danny. Ola känns också giftig (tänk på att det är folket som röstar som sagt) och Krunegård har haft ett kanonår. Håkan drar ändå längsta strået här. Det har varit hans år. Igen.


Årets svenska grupp

Kent

In Flames

Takida

E.M.D.

Sugarplum Fairy


Störst går först. Såg ni Grammis? Hade bara folkets röster räknats så hade Kent utklassat övriga nominerade. Samtidigt vann E.M.D. årets låt, där bara folket röstade. Ja, jag kanske inte ska säga för mycket men jag tror ändå Kent tar hem det här.


Årets svenska nykomling

Amanda Jenssen

Markus Krunegård

Lykke Li

Hästpojken

Melissa Horn

Lite svårtippat här. Hade först Krunegård som favorit men folk verkar mest minnas honom för Jag Är En Vampyr och inte för hela plattan. Hästpjken och Melissa Horn kan vi däremot stryka direkt. Lykke Li ror hem det här.

Årets svenska låt

Kent - Håll Ditt Huvud Högt

Ola - Feel Good

Markus Krunegård - Jag Är En Vampyr

Sugarplum Fairy - The Escapologist

In flames - The Mirror's Truth


Det blir repris på P3 Guld. Krunis tar den här Rockbjörnen.


Årets svenska album

In flames: A sense Of Purpose

Håkan Hellström: För Sent För Edelweiss
Kent: Box 1991-2008

Ola: Good Enough

Sugarplum Fairy: The Wild One


Det första som slår mig är att Sugarplum Fairy återfinns här också. Har de fått alla sina japanska tonårsfans att lägga en röst eller vad är det frågan om? De ska inte ha en chans. Det står mellan Hellström och Eskilstunas finest. Hjärnan säger Håkan men hjärtat säger Kent.


Årets svenska liveakt

Kent

In Flames

Håkan Hellström

Lars Winnerbäck

Ola


Kent vs Håkan. Here we go again. Jag såg båda i fjol. Båda ägde scenen fast givetvis genom olika grepp. Personligen kan jag inte välja, men jag tror att Håkan segrar.


Årets utländska artist

Duffy

Katy Perry

Rihanna

Britney Spears

Pink


Duffys Rockferry sålde mest i Sverige under 2008 och Mercy var den sjätte mest sålde singeln. Nuff said.


Årets utländska grupp

Coldplay

Metallica

Glasvegas

The Killers

Jonas Brothers


Den här är svår på riktigt. Alla nominerade har faktiskt en rimlig chans att vinna. Jag sticker ändå ut hakan och säger Jonas Brothers. Underskatta aldrig kidsen.


Årets utländska låt

Coldplay - Viva La Vida

Katy Perry - I Kissed a Girl

Duffy - Mercy

Jason Mraz - I'm Yours

Glasvegas - Geraldine


Jason Mraz handsvettsboogie gick hem i somras. Den som dock ligger kvar i närminnet hos svenskarna nu i januari är Duffy.


Årets utländska album

Coldplay - Viva La Vida

Metallica - Death Magnetic

Glasvegas - Glasvegas

Duffy - Rockferry

AC/DC - Black Ice


Duffy är givetvis en het kandidat även här. Men AC/DC har många inbitna och hängiva. De kommer inte att acceptera något annat än att deras band vinner.


Rockbjörnens Liftime Achievement-pris

Per Gessle

Joakim Thåström

ABBA

Ulf Lundell

Magnus Uggla


Det här priset är så sällsynt löjligt. "Lifetime Achievement." Gimme a break! ABBA vinner så klart. Vem skulle annars ha en chans? Eh... Uggla?


Rockbjörnens Myspacepris

Ninja Dolls

Adam Heldring

Billie The Vision And The Dancers
Chemical Vocation

Dead By April

Herbrightskies

Daisy

Lorentz & M Sakarias

Little Jinder

Prop Dylan

The Federales

First Aid kit


Hela tolv nominerade. Och det är sällan nästintill aldrig som jag hänger på MySpace. Jag säger First Aid Kit. De har alla fall en hyfsat uppmärksammad skiva från i fjol.


/A

2 kommentarer:

Anonym sa...

ABBA!? Eh... för att Björn och Benny skrev ett gäng hits för trettio år sedan?

Anonym sa...

Åh jag hoppas Billie the vision vinner Myspace-priset! De har släppt så bra plattor och förtjänar att få mer uppmärksamhet! :)