2009-01-23

Och de nominerade är...

Idag offentliggjordes årets nomineringar till den 81a Oscarsgalan eller The Academy Awards som det heter därborta. Den stora snackisen har ju varit Heath Ledger i sin tolkning av Jokern i Batman - The Dark Knight. Nomineringen kom faktiskt precis på 1årsdagen av hans dödsdag. Ledger vann ju priset för bästa manliga biroll postumt redan på Golden Globe-galan häromsistens och den galan brukar alltid vara en fingervisning åt vilka som ror hem priserna på Oscars.

Jag känner mig lite avig till hela karusellen runt Ledgers död och rollprestation. Han gjorde självklart ett godkänt porträtt men jag vet inte om den är värd en statyett. Han var en medioker skådespelare som precis hade börjat blomma i en mer seriös karriär med Brokeback Mountain och nu Batman. Något oförtjänt kommer han nu bli ihågkommen som legendarisk. Jag blir mer imponerad av någon som storstilat spelar subtilt känslosamt istället för ett psykfall. Det känns som en heldel med lätthet skulle kunna axla den manteln. Det återstår nu att se vem som vinner.

Jag har för första gången i år missat de flesta nominerade filmerna. Jag brukar annars vid den här tiden sett de flesta filmerna och ser sedan resten tills det är galadags. Jag missade ju tyvärr Stockholms Filmfestival i höstas som är ett oerhört försprång. Dock finns lite tid nu att se ifatt det jag missat för jag kommer som vanligt sitta spikad framför teven när det är dags den 22a februari.

/K

Inga kommentarer: