2009-01-27

Lake Heartbeat

I love the 90's. Jag ljuger, så klart. 90-talssoundet är fortfarande hopplöst ofräscht, men ändå har jag den senaste veckan gång på gång kommit på mig själv med att spela ohälsosamt mycket Brainpool och Popsicle. Fråga mig inte varför jag återigen är plötsligt drabbad utav just den här typen av popmusik, det är ju mot all logik egentligen. Samtidigt återfinns det ett visst värde i deras musik annars hade jag knappast fortsatt att lyssna. Deras styrka ligger i att lyckas blanda rent tönteri med skickligt utmejslade popmelodier. Lite som Gyllene Tider gjorde i början utav 80-talet fast med denna gång av två band inspirerade genom Oasis och Ride istället för Elvis Costello och T. Rex. Hur som helst, det jag ville ha sagt med det här inlägget förutom att Bandstarter och Hey Princess går repeat hemma hos mig är att en viss Janne Kask har gjort comeback under namnet Lake Heartbeat. Nu tänker ni säkert: "men la vie sportive gillar ju inte comebacker, allra minst när de kommer från avdankade popsnören som hade sina hey-days på 90-talet." Ja, det är helt korrekt, men nu är det så att Kask numera ligger på ett av Sveriges bästa bolag, Service, och har fåt låtarna producerade och mixade utav ena halvan av Studio d.v.s Dan Lissvik. Med andra ord: det är inte vilket skräpgäng som helst som ligger bakom Kasks nya material.

Om ni minns - förmodligen inte - så försökte sig Kask på en solosatsning redan i slutet utav 90-talet i samband med att han lämnade Brainpool. Låten Golden Heart blev en semihit. Nu är det alltså Lake Heartbeat som gäller och första singeln heter Mystery.

Lyssna och ladda ner på www.srvc.se/lakeheartbeat

Läs en intervju från 1998 (nostalgivarning) med Janne Kask gjord av Filip Hammar, då anställd av Aftonbladet, här.

/A

Inga kommentarer: