2009-01-23

Oasis - Better Let You Know

Det fanns en tid i mitten på nittiotalet när Oasis var det bästa jag visste. Jag kunde allting om dom, t.o.m. vad deras mammas katt hette. Viktigt kunskap när vi i min kompiskrets testade våra kunskaper mot varandra. Och givetvis ägde jag allting de släppte samt en hel uppsjö med bootlegs, rariteter och demos från de tidiga åren innan debutalbumet Definitely Maybe. Dessa saker ligger idag på en vind hos min mamma, som inte äger någon katt.

I ett svagt ögonblick av nostalgi i kväll så lyssnade jag på dessa rariteter från åren '92, '93 och '94. De är knappt lyssningsbara och förmodligen inspelade live på en kassett i någon smutsig källare i Manchesters förorter. Likt förbannat är flera av spåren - med sin unga charm - bättre än de mesta av deras 00-tal. 

Jag kom att tänka på alla dessa intervjuer då bröderna Gallagher envisades om att håna dansmusik och att de själva aldrig skulle komma på tanken att kliva in i den sfären. Idag vet vi ju att Noel sjöng bl.a. Setting Sun och Let Forever Be åt The Chemical Brothers och att Liam gästade Death In Vegas på låten Scorpio Rising. Vad många däremot inte vet är att deras demoraritet Better Let You Know från ´92 är rippad rakt av från en då populär danslåt av Cartouche, nämligen Feel The Groove.

Kan någon talangfull läsare producera en mash-up åt mig? Vilket fall som helst, lyssna och njut!

Oasis - Better Let You Know

Cartouche - Feel The Groove

/K

Inga kommentarer: