2009-01-07

Grammis - mina tips

Grammis igen. Klockan 20.00 börjar sändningarna i TV4 med sedvanliga stolpskotten Adam Alsing och Gry Forsell som värdar för galan. Kleerup, Hello Saferide och Veronica Maggio har flest nomineringar. Jag vågar redan nu på förhand utnämna Kleerup till Grammiskung. Han har haft riktigt flyt med nomineringarna och jag ser inga direkta hot hans kommande segertåg till podiet.

Här följer mina tips inför kvällen:

Årets album
Anna Ternheim - Leaving on a mayday

Hello Saferide - More modern short stories from Hello Saferide

Håkan Hellström - För sent för Edelweiss
Kleerup - Kleerup

Veronica Maggio - Och vinnaren är...


Håkan Hellström har en enorm fanbase och kan kanske ha chans att rubba Kleerup, men jag har svårt att tro det. Kleerup slog på bredare front i år.

Årets dans/hip-hop/soul
Afasi & Filthy - Fläcken
Chords- Things we do for things
Lazee - Setting standards

Looptroop Rockers - Good things

Petter - X - Greatest hits


Petter vinner här för lång och trogen tjänst. Sånt brukar löna sig.

Årets dansband/schlager
Charlotte Perrelli - Hero

Lasse Stefanz - Rallarsväng

Linda Bengtzing - Vild & galen

Rongedal - Rongedal

Sarek - I natt ska marken skälva


Svårtippat värre. Lasse Stefanz senaste skiva sålde som smör tidigare i år, jag tror ändå på Perrelli trots fiaskot i Belgrad. Hero känns på nåt mest genuin, om man nu kan kalla låtarna den här genren för det.

Årets folkmusik/visa
Abalone Dots- Traveler
Andra Generationen - Extra allt

Detektivbyrån - Wermland

Jonas Knutsson & Johan Norberg - Skaren: Norrland III

Melissa Horn - Långa nätter


Jag ska börja med att erkänna att jag har noll koll på den här kategorin, men jag vill så gärna se att Detektivbyrån vinner med sin orginella Wermland. Därav mitt tips.

Årets grupp
Backyard babies - Backyard babies
Bo Kaspers Orkester - 8
Kent - Kent - Box 1991 - 2008
The Hellacopters - Head off

The Soundtrack of our lives - Communion


The Hellacopters har stor chans här. Precis som med fallet Petter vill juryn med sina röster belöna och tacka bandet för lång och trogen tjänst. Men ingen kan rubba Kent. Ingen annat band har så rabiata fans som Kent.

Årets kvinnliga artist
Amanda Jenssen - Killing my darlings

Anna Ternheim - Leaving on a mayday

Hello Saferide - More modern short stories from Hello Saferide
Lykke Li - Youth novels
Veronica Maggio - Och vinnaren är...


Lite knepigt här men Lykke Li vinner. Många av folkets röster har nog gått till halvmesyren Amanda Jensen men juryns förhoppningsvis goda smak vet bättre.

Årets liveakt
Håkan Hellström
In flames

Lars Winnerbäck

Robyn

The Hellacopters


Den här kategorin är också svår. Håkan befäste 2008 sin position som Sveriges jämnaste liveartist. Samtidigt har The Hellacopters kört en bejublad avskedturné. Och man ska aldrig underskatta rödtotten från Lindköping heller. Jag chansar med Håkan.

Årets låt
Amanda Jenssen - Do you love me
E.M.D. - Jennie let me love you
Kleerup feat. Titiyo - Longing for lullabies
Markus Krunegård - Jag är en vampy
r
Veronica Maggio - Måndagsbarn


Här röstar endast publiken så det kan sluta precis hur som helst. Jag tror ändå på Kleerup även här. Krunegård ligger annars bra till. Blir dock inte förvånad om E.M.D. vinner.

Årets manliga artist
Håkan Hellström - För sent för Edelweiss

Kleerup - Kleerup

Markus Krunegård - Markusevangeliet

Timbuktu - En high 5 & 1 falafel

TIimo Räisänen - ...And then there was Timo


Här är jury och folket överens: Kleerup.

Årets nykomling
Afasi & Filthy - Fläcken
Amanda Jenssen - Killing my darlings

Detektivbyrån - Wermland

Kleerup - Kleerup

Markus Krunegård - Markusevangeliet


Kleerup får sista ordet även här. Jag är bombsäker.

Årets kompositör
Anna Ternheim - Leaving on a mayday
Annika Norlin - More modern short stories from Hello Saferide

E.S.T. - Leucocyte
Frida Hyvönen - Silence is wild
Kleerup - Kleerup

Hade kunnat svara Kleerup här med, men där här kategorin känns tillängnad Anna Norlin trots att hon i mitt tycke är en av Sveriges mest överskattade artister.

Årets producent
Andreas Mattsson - More modern short stories from Hello Saferide
Björn Yttling - Youth novels & Leaving on a mayday
Jari Haapalainen - Silence is wild
Kihlen - Och vinnaren är...
Kleerup - Kleerup

The beat goes on. Kleerup även här, annars tycker jag att Björn Yttling har gjort ett finfint jobb med Youth Novels.


Årets textförfattare
Annika Norlin - More modern short stories from Hello Saferide
Frida Hyvönen - Silence is wild

Håkan Hellström - För sent för Edelweiss

Jason Diakité - En high 5 & 1 falafel

Veronica Maggio/Kihlen - Och vinnaren är...


Hellström vinner här. Det känns ganska upplagt för honom, men
juryn kan mycket väl avgöra. Bli inte förvånad om Frida Hyvönen vinner endast för att jurygruppen vill skapa mer spridning bland statyetterna.

Regeringens Musikexportpris och MTV-priset för bästa video är låtsaspriser som väger ganska lätt i sammanhanget. Det får någon annan tippa.

/A

Inga kommentarer: