2009-10-02

Roman Polanski - frias eller fällas?

Sharon Tate & Roman Polanski, Foto: David Bailey©

För 32 år sedan drogade filmregissören Roman Polanski en 13-årig flicka för att sedan ha sex med henne och något som äcklar mig nästan lika mycket som brottet är de kändisar som nu skrivit under en protestlista för Polanskis frihet. Flera av dem är människor jag beundrar och respekterar så därför sårar det att läsa; Martin Scorsese, Woody Allen, David Lynch och Pedro Almodóvar.
Någon som jag också beundrar som dessutom är ett fan av Polanski, nämligen Luc Besson, har däremot vägrat att skriva under med de enkla men kloka orden; "ingen borde stå ovanför lagen", och så rätt han har.

Nu radas även de mest fåniga argument upp för hans frihet som att den i dag vuxna kvinnan inte vill ha någon mediacirkus runt sig, samt att Polanskis förintelsebakgrund skulle vara en ursäkt. Herregud så lågt.

Polanski har erkänt, är skyldig och bör därför straffas för det brott som är lika vidrigt i dag som för 32 år sedan.

I kölvattnet av detta har det skrivits intelligenta artiklar om kändisars makt över lagen, konstnärers makt över lagen och männens makt över kvinnor. Läs nedan.

Download:
>>The Raveonettes - Boys Who Rape (Should All Be Destroyed)<<
(från nya albumet In And Out Of Control '09).

Filmografi i urval:
Kniven i vattnet '62
Rosemary's Baby '68
Chinatown '74
Pianisten '02

Artiklar:
Sofia Curman - DN
Malin Ekman - SvD
Jon Henley - The Guardian
Kate Harding - Salon.com

/K

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det känns mycket trist att en pedofil kan köpa sig fri från något med tanke på han har erkänt motsvarigheten i Sverige, våldtäkt mot barn med tanke på våldtäksmannen var 44 och den lilla flickan var 13 så även om hon "var med på det" så borde en 44-årig man som han var då veta bättre. Ni som försvarar denna pedofil kan ni fråga er tänk om det hade varit er dotter/syster, hade ni då varit lika "förlåtande" om en vuxen man våldtagit er dotter/syster? Anledningen jag använder begreppet våldtäkt är om någon haft har sexuell handling med barn under 15 år bedöms det som våldtäkt även om något våld eller hot om våld inte förekommit. Det spelar ingen roll om det är gärningsmannen eller barnet som tagit initiativ till handlingen.

//Amanda (Mamma till döttrar på 10, 12, 16)

la vie sportive sa...

Om du med "ni" menar mig och detta blogginlägg bör du läsa det en gång till. Självklart håller jag med dig till fullo.
Lagboken kan jag ej utantill men självklart är det våldtäkt även om jag använder ordet "sex" likt de flesta medier.

/K