2010-10-27

Brighton Rock - ny film


Graham Greene
's roman Brighton Rock från 1938 ska återigen bli till spelfilm. Första gången det gjordes var 1947, då med John Boulting som regissör och Richard Attenborough i huvudrollen. Nu flyttas handlingen från 30-talet till Brighton 1964 i Rowan Joffe's första långfilm. Joffe har tidigare endast regisserat för tv men skrev bl.a. manuset till The American som är sverigeaktuell i dubbel bemärkelse.

Huvudkaraktären och antihjälten Pinkie spelas av Sam Riley (Control) som flankeras av Andrea Riseborough (Happy-Go-Lucky) och Helen Mirren (The Queen). Enkelt berättat så är det en dramatisk kärlekshistoria mellan en mördare och ett vittne, denna gång utspelad mitt ibland de första subkulturella gängkrigen i England, dvs. mods vs. rockers. Med det i åtanke har den möjlighet att bli en ny mörkare Quadrophenia.

Filmen hade premiär på Toronto International Film Festival i september och visas nu på den pågående Tokyo International Film Festival. Jag hoppas innerligt att den får bred distribution då jag tror att den skulle falla en popkulturknarkare som jag i smaken. Faktum är att min första kontakt med originalboken var igenom Morrissey's Now My Heart Is Full där han namnger hela gänget; "Dallow, Spicer, Pinkie, Cubitt, rush to danger, wind up nowhere..."


Titta:

* Klipp 1 från filmen (trailer?)
* Klipp 2 från filmen
* Intervju med Rowan Joffe
* Intervju med Andrea Riseborough
* Rödamattanintervjuer med Helen Mirren, Andrea Riseborough och Rowan Joffe

/K

Inga kommentarer: