2010-06-29

Hultsfredsfestivalen

Som världsmästare i nostalgi kan jag inte låta bli att känna sorg över Hultsfredsfestivalens besked i kväll.

Hultsfredsfestivalen AB försätts i konkurs pga dålig biljettförsäljning och festivalen som skulle gått av stapeln om en vecka är därmed inställd och framtiden oviss.

Jag vet att tider förändras och att man inte kan leva på nostalgi hur mycket jag än försöker. Faktum är att deras bandbokare förlorade fingertoppskänslan för många år sedan - som jag diskuterade senast i går - och det är suveränt med konkurrens från alla de andra festivalerna som ploppat upp genom åren, men, det var ju en institution som bör hyllas.

En av de absolut bästa konserter jag har upplevt är Primal ScreamHawaiiscenen år 2000. De hade då släppt käftsmällen XTRMNTR och bjöd upp till ordentlig fest. Det var en sån där kväll då man märker att bandet har precis lika kul som oss i publiken. Hela tre omgångar extranummer serverades där de tog emot önskemål och spelade covers. Till sist fick ljudtornet dra ur proppen för att undslippa en småländsk mobb och jag kunde för första gången glädjas åt tjutet i öronen när det var dags att sova.

Det året direktsände ZTV (som nyligen också la ned) hela festivalen, jag har därför denna konsert på en VHS-kasett på vinden.

Leve nittiotalet och på återseende kära festival!

* Läs Markus Larssons recension av Primal Scream-konserten >>här<<.

/K

Inga kommentarer: