2009-11-03

Mattias Alkberg - Nerverna

Jag mår bra av att Mattias Alkberg har en fullspäckad höst. I september släppte The Bear Quartet sitt album 89 som är den bästa Silverbullit-rocken sedan, tja, Silverbullit (vad hände med dem egentligen?). Nu i onsdags var det återigen dags då Alkberg släppte sitt nya soloalbum Nerverna, som visar att han behärskar ytterligare en genre, nämligen rockabilly.
För att slippa att få arga femtiotalsvurmare efter mig vill jag förtydliga att jag syftar på rockabilly i rakt nedstigande led från The Smiths till Franke.

Skivan innehåller en glödande loserromantik utan att vara gnällig och är snarare lättsam (nåja), drivig och kommer ägnas en heldel speltid hemma hos mig.

Alkberg är också värd ett hedersomnämnande för den vackra tolkningen av Weezers Buddy Holly som i hans händer blir balladen Visst vet du att jag skiter i allt.

Den andra singeln att släppas, den brutalt vackra Andra känner har fått en video du kan se nedan.



Download:
>>Mattias Alkberg - Andra känner<<
(från nya albumet Nerverna)

>>Mattias Alkberg - Visst vet du att jag skiter i allt<<
(från nya albumet Nerverna)

>>The Bear Quartet - Halmet<<
(från nya albumet 89)

>>The Bear Quartet - Put Me Back Together<<
(från albumet Angry Brigade '03)

Konsertdatum:
4/11 Debaser, Malmö
5/11 Debaser Slussen, Stockholm
7/11 Västmanlands-Dala Nation, Uppsala
12/11 Parken, Göteborg
13/11 Bongo Bar, Jönköping
14/11 Kåren, Örebro
20/11 Nocks, Skellefteå
21/11 Scharinska, Umeå
11/12 Kulturens hus, Luleå (med The Bear Quartet)

/K

Inga kommentarer: