2011-02-16

Frankie Valli & the Four Seasons - The Night


Många har försöken varit att lista världens bästa låtar, men eftersom det är en omöjlighet har det därför avbrutits redan vid idéstadiet. Vad jag däremot klarar av är att nämna ett antal låtar som skulle ingå på en sådan topplista, dock utan egentlig placering eller ramar för maxantal.

1972 släpptes, The Night, på MoWest som då var en underetikett åt Motown. Med nytt souldriv vann Frankie Valli & the Four Seasons många brittiska northern soul-hjärtan att den fick återpressas 1975, och detta från ett band som under 60-talet sysslade med snällrock i falsett.
Den inledande basgången, tamburinen, trumkompet, texten, jag skulle kunna skriva en uppsats om de små detaljerna som jag har förälskat mig i, och alldeles nyss blev vinylsjuan min för endast 50 kr på Ebay. Lycka!




"The night begins to turn your head around
And you know you're gonna lose more than you've found"

1 kommentar:

Rag doll sa...

faktiskt kanse världens bästa låt, can't take my eyes off of you är en annan pärla som länge lurar lyssnaren att den kommer fortsätta släpa hela låtlängden, men som brister ut i härligt stomp när man som bäst behöver det