2009-01-03

Hybrisens otäcka anlete

Den största och mest respekterade artist jag aldrig någonsin kommer greppa är Prince. Åtskilliga människor jag känner har försökt köra ner hans musik i halsen på mig men jag spyr bara upp den igen. Jag brukar charmas av arroganta rockstjärnor men finns det någon mer uppblåst och med mer än hybris än denne? 

Jag såg ett klipp en gång från en hyllningskonsert till den då nyligen avlidne George Harrison. Han delade där scen med Dhani Harrison, son till Beatlesmedlemmen och en mängd kända gitarrvirtouser. Prince kommer då in och onanerar fram några ljud i sin egen självförälskelse för att sedan, likt en diva, gå av utan att tacka som övriga gäster och ställer sig själv i centrum. Jag mådde illa.

Prinsen av hybris ska nu släppa hela tre album under 2009 och passar på i en intervju med LA Times att med stolthet i rösten förklara att han vägrade att rösta i det amerikanska presidentvalet på grund av sin religiösa övertygelse. Återigen mår jag illa.

Så snälla Prince, när ska du dö?

/K

Inga kommentarer: