2008-12-18

Perfekta poplåten!

Vad är egentligen receptet på den perfekta poplåten? Jag började fundera på detta när jag skulle summera årets bästa låtar och det är något jag grubblat på tidigare, och finns den någon röd tråd i låtarna jag gillar?

Spontant känner jag att om jag skulle mixa mina favoritingredienser i en och samma låt så skulle det nog bli lite övermäktigt. Jag är nämligen oerhört svag för poplåtar fyllda med vemod textmässigt. De får dock gärna sjungas på ett hoppfullt och ljust sätt och ackompanjeras av dur och strössel. Det blir så fina kontraster då. Något som Johnny Marr och Morrissey i The Smiths behärskade med råge. Lägg då till att jag alltid uppskattat barnkörer och handklapp, samt call/response-körer som Dexys Midnight Runners var mästare på, något Moneybrother och Håkan Hellström anammat. Allt detta ska då framföras med en gnutta råhet och känsla av spontanitet, att det skapades precis då när det spelades in.

Så hur skulle denna komposition låta? Jag vet inte faktiskt inte om den skulle vara ljuvlig eller om jag skulle kräkas. Någon musiker som vill ge det ett försök och skicka till mig, eller har tips på musik som låter precis såhär? Jag tar gärna emot.

Recept:
25% vemod
25% hopp
10% barnkör
15% handklapp
15% call/response-körer
10% spelglädje

/K

Inga kommentarer: