2008-10-08

Behöver jag Spotify?

Nej, jag är inte bitter över att jag ännu inte har lyckats få någon invite till Spotify. Ganska smart idé ändå bör tilläggas, att strypa antalet invites så till den grad att musikentusiasterna inte längre orkar gå och vänta utan i sin iver måste köpa månadsprenumerationen för 99 kr. De har ju trots allt lyckats skapa en stor och väldigt ihärdig hajp kring hela projektet. Spotify är tydligen redan värderat till ofantliga 850 mkr.


Ni vet redan vid det här laget hur tjänsten fungerar. Du streamar musik från en server till din egen dator och vips så har du nästan alla majorbolagens kataloger att plocka låtar ifrån. Själva streamingen i sig är inte så imponerande. Jag har tidigare använt mig av liknande program som tex. Simplify Media som går ut på samma grundidé förutom att du här sammankopplar och delar ditt musikbibliotek med dina vänner. Det som däremot gör hela projektet imponerande är att Spotify har lyckats få med sig nästan alla av de största skivbolagen. Licenser har tecknats med jättar som Universal Music Group, Sony BMG, EMI Music och Warner Music Group. Stora skivbolag som vanligtvis och slentrianmässigt har envisats med att motverka nya distributionsvägar för deras musik. Sen är det förstås extra kul att det är två driftiga svenskar som står bakom satsningen.

EMI säger bla följande i Spotifys pressmeddeland
e:

EMI stöder helhjärtat innovativa och användarvänliga musiktjänster. Spotify erbjuder ett attraktivt sätt att koppla ihop artister och deras fans. Användarnas förändrade musikvanor är ett tydligt tecken på att Spotify är på rätt spår, då användarna föredrar modeller som ger omedelbar och laglig tillgång till våra artisters musik framför à la carte-tjänster
Jag kan tycka att hela konceptet är användbart när jag t.ex. är på fest och vill höra min favoritlåt. Samtidigt frågar jag mig om det är på den här vägen jag vill kunna njuta av min musik i framtiden. Jag har hela tiden gått och hoppats på att digitaliseringen utav musik ska göra så att den låter bättre, snyggare och mer. Det går precis åt motsatt riktning. Mp3 är redan ett format som är extremt hårt komprimerat och streamad musik låter knappast bättre. Det känns också trist att musiken ännu mer blir en slit- och slängvara. Visst, redan på 60-talet gick det till nittio procent ut på att kränga singlar och inte bevaka och utveckla långa karriärer men det fanns ändå ett värde i att ha och äga sin egen musiksamling.

Kanske har min skepsism att göra med att jag tillhör den sista generationen som faktiskt gick och köpte fysiska
skivor. Jag tänker och ser fortfarande musik i album och inte enskilda låtar.

Jag ska inte döma Spotify på förhand innan jag testat det men just nu fyller det ingen funktion i mitt musiklyssnande.


/A

Inga kommentarer: